2012. szeptember 29., szombat

Szabad a játék!

Mindannyian szeretünk játszani, igaz? És persze szeretjük az ingyenes dolgokat is. Ezek szerint akkor szeretjük az ingyenesen játszható játékokat is?
Nos ez az a pont, ahol a legtöbb "gamer" felhúzza a szemöldökét és határozottan nemet mond, de legalábbis elgondolkodik. És teszi ezt jó okkal. A Free 2 Play játékmodell manapság a reneszánszát éli, de honnan is indult, mi az oka a játékos társadalom bizalmatlanságának, és legfőképpen van e jövője?

Az első F2P játékok nem sokkal a World of Warcraft megjelenése után kezdtek szállingózni, mígnem egész áradatuk lepte el az internetet. A célközönségük egyértelműen az, az akkortájt széles réteg volt, akit ugyan rettentően érdekelt a WoW, és az általa kínált közösségi játékélmény, de nem tudták kifizetni a játék egyébként igen magas havidíját. Sokan haraptak rá a lehetőségre, köztük én is, és elég hamar komoly játékosbázisra tettek szert ezek a programok. Persze gyorsan rá kellet jönnünk, hogy olcsó húsnak híg a leve, hát még az ingyenesnek, ami pláne nem is teljesen ingyenes, hiszen az igazán szaftos tárgyakhoz, küldetésekhez, vagy akár közösségi eszközökhöz, csak némi pénzmag átutalása után lehetett hozzáférni. Hogy a grafikai színvonal messze elmaradt az egyébként már akkortájt sem csodaszép WoW-tól azt meg lehetett érteni. Hogy az MMO-k egyik leggyengébb pontja, a történetmesélés katasztrofális lett, az csak szokatlan volt. De, hogy mekkora előnyöket kaptak azok a játékosok akik fizettek is a programért, az sokaknak az utolsó cseppet jelentette az amúgy is gyorsan telő poharukba. És ezzel a lendülettel elkönyvelték az összes F2P játékot, a manapság elterjedt kifejezéssel élve Pay2Win vacaknak.

Dekaron
És ezzel vége is lenne a történetnek, hacsak szépen lassan néhány nagyobb kiadó nem fordult volna a stílus irányába. Az indokok általában a kalózkodásra kezdtek mutogatni, miszerint, ha a játékosok nem szeretnek fizetni, csak töltögetni, akkor megkaphatják. És meg is kapták. Persze eleinte csak a grafikai minőség, és talán kicsit a körítés lett jobb, meg persze a név, hiszen ki ne szeretné kipróbálni a Battlefield ingyenes változatát? De a P2W rendszer megmaradt. Hol finomabb formában, hol erőszakosabban a játékos képébe tolva, hogy ha jó fegyvert akarsz akkor fizess! Ez persze újra elriasztott sok embert, és a műfaj hírnevén sem javított sokat, mégis egyre többen maradtak, és fizettek, többet, kevesebbet. Mígnem valaki rájött egy lehetséges receptre.
Battlefield Heroes
Hogy pontosan ki volt az, vagy hogy többen voltak-e egyszerre azt nem tudom, de a lényeg egyszerű: A legtöbb játékos szereti a csilli-villi dolgokat, lusta és hiú. Ennyi. Jól nézzen ki a játék, és biztos sokan meg fogják próbálni. Mindenki szeretne kicsit kitűnni a tömegből. Hát ha egyedi szeretne lenni akkor fizessen. Nem szeretnél 50-100 kört lejátszani, hogy új rakétavetőt vehess? Fizess, és több tp-t kapsz, meg több játékbeli pénzt. És a recept működőképesnek tűnik. Akik fizetnek, kényelmesebben játszanak, de a többiek (a lehetséges későbbi vevők) sem futnak világgá az unfair bánásmódtól. A kiadó meg zsebeli a cash-t. Erre jelenleg a legjobb példa a League of Legends ami elsősorban a keményvonalas játékosokat célozva, egyre több embert vonz, és nyereségesen üzemel, mindenki nagy megelégedésére. Ott van a sokak által kritizált, kissé a P2W határán egyensúlyozó, mégis rengeteg embert kiszolgáló World of Tanks. És csak egy rövid lista a még béta verzióban leledző, de előreláthatólag igen sikeres programokról:

A szintén hardcore rajongóknak készülő Mechwarrior Online amit a cryengine2 hajt:


A csodás grafikájú, egy pályán akár 600 játékost kiszolgáló Planetside 2


A kissé "casualabb" réteget is kiszolgáló Blacklight Retribution


A még korai fázisban leledző, de nagyon ígéretes Hawken



Még sokakban él a régi beidegződés, hogy ha valami Free 2 Play, az csak vacak lehet, de egyre több játék jelenik meg amit érdemes kipróbálni, mert jó irányból közelítik a modellt, és képesek kellemes élményt nyújtani akár a hétköznapi, akár az elvetemült játékosoknak.
Még korai lenne megmondani, de lehetségesnek tartom, hogy ez az irány a PC-s játék jövője.
(Nem a PC-s játék nagyon nem halott!!! :D)

1 megjegyzés:

  1. Remekül kivitelezett, és jól megírt, érdekes témájú cikk lett, köszönöm a lehetőséget! :)

    Amúgy én személy szerint egyet kell értsek veled, mivel mostanában minden afelé tendál, hogy húúúú, de online vagyok most is, így egyértelműnek látszik, hogy erre haladnak a dolgok.
    Ez már az én fő területemnél, a Linuxnál is felütötte a fejét, hiszen a legpopulárisabb, és leginkább érdekes fejlődési tendenciát mutató Ubuntu tárolóiban is egyre több F2P, vagy "fizessé kicsit, oszt jáccá" típusú játék jelenik meg, nem is beszélve a Steam Linuxos megjelenéséről...

    Hej, de izgalmas lesz ez, és nem, a PCs játék világ csak most kezd igazán kiteljesedni! :)

    VálaszTörlés